2010-11-24 | 23:31:38

Pretend every slot machine is a robot amputee waving hello

Jag har precis läst Liss blogg och känner mig alldeles inspirerad av hennes beskrivning av kärlek! Om du klickar på länken kommer du att veta vad jag pratar om.

Kärlek är verkligen när man offrar sig för den man älskar, när man kan offra tid och ansträngning för denne. Självklart handlar kärlek inte bara om uppoffring, men det är ett fantastiskt sätt att visa vad man känner. 

Detta är något som för mig in på ämnet osjälvisk...het? Det låter jätteskumt, inte som ett ord, men jag kollade precis upp det. Det är ett ord. Osjälviskhet. Men tillbaka till ämnen... Vad är en helt och hållet osjälvisk handling? 
Jag hittade ingen vettig definition på svenska, så här får vi engelska:

"The quality of unselfish concern for the welfare of others, acting with less concern for yourself than for the success of the joint activity"

Så för att sammanfatta är det alltså när man gör något som man själv inte vinner på? T ex donera pengar till en välgörenhet, pressar sig själv till att möta sin största rädsla för att hjälpa någon annan osv. Det är osjälviskt, det tror jag att de flesta skulle hålla med om. 
Men är det inte så att det får en själv att må bra? Mår du inte bra om du ger pengar till en välgörenhet, för att du vet att du har gjort något fint för andra, något som kommer göra dem glad(a)? Då är det ju faktiskt inte osjälviskt längre. Även om det är något som man verkligen lider p ga att man gjort...så mår man bra för att man har gjort det.

Sammanfattning: Det finns inget osjälviskt. Men det betyder inte att att offra sig själv för andra är mindre fint eller nobelt.

För övrigt är den finaste gåvan man kan ge någon antagligen tid.
2 Kommentarer
Bälla:

PRECIS! ÄNTLIGEN! Alla våra handlingar är egoistiska handlingar, det är inte många som faktiskt vill inse det.

2010-11-25 | 10:51:09
URL: http://industikloss.blogspot.com
Liss:

Ett ytterst bra inlägg, som vanligt. Det tyckte jag även sist jag läste det. När du la upp det. Den 24 November. KOM TILLBAKA TILL INTERNET, SANNA! D:

2011-01-04 | 16:00:01
URL: http://lissmedmera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: